Vuosikello

Vuosikello

Tietoa Vuosikellosta

Vuosikellon avulla voit jaotella vuoden eriaiheisiin ja erimittaisiin haasteisiin, jotka rytmittävät vuoden kulkua. Esimerkkikuvassa alla henkilön syksy käynnistyy Metsähaasteen parissa. Ilmojen viilentyessä mukaan tulee myös saunahaaste. Nämä molemmat vaikuttavat positiivisesti verenkiertoelimistöön, mutta vähentävät myös stressiä ja rentouttavat kehoa ja mieltä. Lokakuussa näiden rinnalle tulee vielä kotona harjoiteltava Tasapainohaaste, joka kantaa aina keväälle saakka. Näin valmistaudumme myös talviajan pimeyteen ja kevättalven liukkauteen ennaltaehkäisten kaatumistapaturmia. Talvikauden alussa henkilömme aloittaa Porrashaasteen lihasvoiman ja kestävyyskunnon parantamiseksi ja tämän rinnalle hän valitsee hiihdosta tykkäävänä henkilönä Hiihtohaasteen. Näin hän on hyvässä iskussa kevättä ja kesää ajatellen, sillä silloin on tiedossa taas uutta tekemistä.

Vuosikellon käyttäjä voi syksyllä ottaa viikko-ohjelmaansa myös Vuosikellosta löytyvät liikkuvuutta lisäävät videoharjoitteet, joita syksyllä 2019 ovat kyykky ja rintarangan ja hartioiden liikkuvuutta lisäävä Takkijumppa, jonka voi suorittaa vaikka kotipihassa, tai metsäretkellä.

Vuosikellon talvi-osuus avautuu joulukuun alussa ja se sisältää talveen sopivaa tekemistä. Tämän jälkeen on vuorossa kevät-osio maaliskuussa ja kesä-osio kesäkuussa. Käyttäjät saavat siis vuoden mittaan paljon erilaista tekemistä ja aktiviteetteja oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Haasteet on suunniteltu niin, että ne pystyy toteuttamaan omassa kodissa ja sen lähiympäristössä, eli liikkeelle lähtemisen kynnys on tehty mahdollisimman matalaksi. Lisäksi kaikkia haasteita pystyy joustavasti skaalaamaan oman lähtötasonsa ja kuntonsa mukaan. Jokainen liikuntaan ja hyvinvointiin käytetty minuutti on arvokas!

Vuosikellon on suunnitellut Meijän polun haasteista vastaava fysioterapiaopiskelija Juho Jäppinen. Haasteisiin ja Vuosikelloon liittyvissä asioissa voi laittaa viestiä hänelle juho.jappinen@ksshp.fi