Tasapainoa elämään!

Tasapainoa elämään!

Tervetuloa tasapainohaasteen pariin! Tasapainoa voi harjoitella ja kehittää siinä missä esimerkiksi voimaakin, mutta tasapainon harjoittaminen käy helpommin, vaikka tätä ohjetta lukiessa.

Pidä tasapainotestin tuloksista harjoituskirjaa, jonka voit tulostaa alla olevasta linkistä. Päiväkirjaan voit merkitä tuloksia kymmenen sekunnin kehitysaskelin. Eli aina päästessäsi seuraavalle kymmenelle sekunnille, laita päiväkirjaan merkki, ja sitten lähdet kohden seuraavaa ruutua. Alussa ruutuja voi saada ruksattua useampiakin kerrallaan, mutta jossain vaiheessa kehitysvauhti hidastunee. Vauhdin hidastuessa pääset panostamaan harjoittelemiseen!

Voit vaihtelun lisäämiseksi harjoitella useampaa asentoa samanaikaisesti. Voit esimerkiksi harjoitella puolitandem-asentoa silmät auki, ja tasajalkaseisontaa silmät kiinni samanaikaisesti ja kehittyä näissä molemmissa.

Ja Meijän polun haasteiden henkeen kuuluen, muista vinkata tasapainohaasteestakin ystävälle, työkaverille, harrastusporukalle tai vaikka naapurillesi. Tasapainon harjoittelu tekee hyvää kaikille.

Ja kuten liikunnassa yleensä, muista huolehtia kehostasi kokonaisvaltaisesti lepoa ja kehonhuoltoa unohtamatta. Vaihtelua staattiseen tasapainoharjoitteluun saat tekemällä harjoiteita liikkeessä. Esimerkiksi tandem-asentoa voi harjoitella tandem-kävelyllä. Alla olevalla Meijän polun tasapainoharjoitteluvideolla esitellään muutamia muitakin harjoitteita, joilla voi tuoda vaihtelua harjoitteluun

Jos silmät kiinni seisominen tuntuu mahdottomalta ajatukselta, voi vaikeuttaa harjoitteita seisomalla pehmeällä alustalla, kuten joogamatolla tai nurmikolla. Jos tasapainon hallinnan kanssa on ongelmia, niin tee harjoitteet esimerkiksi pöydän tai kaiteen vierestä, josta saat tarvittaessa tukea.

Ja sitten vain kohden tasapainoisempia aikoja!