Sopiiko liikunta minulle?

Sopiiko liikunta minulle?

Liikunta sopii lähtökohtaisesti kaikille ja siitä on hyötyä kaikille. Kysymyksenasetteluna voisikin miettiä, että millainen liikunta sopii minulle? Tähänkin voi ympäripyöreästi vastata, että kaikenlainen liikunta oikein suunniteltuna, annosteltuna ja toteutettuna.

Liikkuminen kannattaa ajatella liikkumattomuuden vastakohtana!

Yksi hyvä tapa miettiä asiaa on lähteä pohtimaan, millaisia asioita tykkää tehdä. Tai on aiemmin tykännyt tehdä. Liikkuminen kannattaa ajatella liikkumattomuuden vastakohtana. Eli kaikki mitä teet kun et ole makaamassa tai istumassa on liikuntaa. Aktiviteettien etsiminen voi lähteä yksinkertaisimmillaan tästä. Jos istut pääosan ajasta, niin nouse ylös välillä, tee pieniä kävelypyrähdyksiä, venytyksiä ja aloita vaikka Meijän polun tasapainohaaste, jota voit harjoitella ja tehdä vaikka päivittäin rauhassa kotonasi.

Voit myös aloittaa Metsähaasteen, jossa yhtenä toteutustapana on vain luonnossa oleskelu. Voit siis istuskella lähipuistossa tai kesällä vaikka omassa puutarhassa, jos et pääse metsän siimekseen. Ota näissäkin vaihtoehdoissa mahdollisuuksien mukaan myös arkiliikunta mukaan tekemällä pieniä kävelylenkkejä, venyttelemällä ja harjoittelemalla tasapainoa luonnosta nauttimisen ohella.

Uiminen on myös hyvä tapa kerätä liikunnan positiivisia vaikutuksia keholle ja mielelle, jos käveleminen ei esimerkiksi sairauden vuoksi onnistu. Tärkeintä on lähteä liikkeelle.

Kroonisista sairauksista voit lukea täältä.