Liikunta ja ylipaino

Liikunta ja ylipaino

Kaksi kolmannesta suomalaisista aikuisista on ylipainoisia.

Yksi ylipainon perustekijöistä on väärentynyt energia-aineenvaihduntasuhde. Tämä tarkoittaa sitä, että saamme ruoastamme merkittävästi enemmän energiaa kun kehomme kuluttaa. Pitkällä aikavälillä tällainen lisää kehon painoa.

Ongelma on siis luonteeltaan yksinkertainen ja niin tulisi olla ratkaisutkin (vaikka eivät ne siltä aina tunnu). Energia-aineenvaihdunnan suhteen parantamiseksi meidän tulee joko vähentää ruoasta saamaamme energiaa tai lisätä kehomme käyttämää energiaa. Ruoasta saatu energia vähenee syömällä terveellisemmin ja energiankulutuksemme lisääntyy liikkumalla enemmän.

Yleensä on hyvä ottaa molemmat keinot käyttöön, jotta tulokset ovat merkittävämpiä ja pysyvämpiä. Tekemäsi ratkaisut tulee olla sellaisia, että niistä tulee osa normaalia arkea. Lyhyiden diettien ja muutamien viikkojen liikuntainnostuksen sijaan sinun tulisi pyrkiä ratkaisuihin, jotka ovat osa elämääsi vielä vuosienkin kuluttua.

Liikkumisen lisääminen parantaa myös koettua elämänlaatua.
 

Lähde siis liikkeelle pienillä, mutta helposti ylläpidettävillä teoilla. Voit esimerkiksi vaihtaa päivittäisen kahvipullan hedelmiin ja ottaa päivärutiineihin kevyen kävelylenkin ja kotona tehtävän tasapainoharjoittelun. Jos haluat pitää kirjaa aktiivisuudestasi, niin Meijän polun Vuosikellon haasteet tarjoavat helpon tavan lähteä liikkeelle. Ja täytyy muistaa, että mikä vain liike on parempaa kuin ei liikettä ollenkaan – jo viiden minuutin kävely lisää energian kulutusta. Voit siis tehdä esimerkiksi puolen tunnin kävelylenkin sijaan kuusi viiden minuutin kävelyä päivän mittaan ja saada samankaltaisia terveyshyötyjä. Jos haluat määrätietoisesti lisätä kävelymääriäsi, niin lähde liikkeelle Miljoonan askeleen haasteen kera. Vauhdistasi riippuen 3-6 kuukauden kävelyhaaste tuo todella positiivisia muutoksia kuntoosi ja olotilaasi.

Lihavuus ja sairaudet

Lihavuus lisää useiden sairauksien, kuten tyypin 2 diabeteksen, kohonneen verenpaineen, sepelvaltimotaudin ja nivelrikkojen vaaraa. Myös muutamat syöpätyypit yleistyvät painon lisääntyessä, samoin kihdin ja sappikivien kaltaiset sairaudet.

Mutta ei niin huonoa, etteikö jotain hyvääkin, sillä tutkimuksissa on todettu, että jo viiden prosentin pysyvä painonpudotus vähentää lihavuuden liittyviä terveysriskejä. Esimerkiksi satakiloisella henkilöllä tämä tarkoittaa viiden kilon painon pudotusta. Lisäksi kunnon parantaminen on tärkeää, vaikka paino ei putoaisi. Kunnon paraneminen auttaa jaksamaan arjessa paremmin ja antaa enemmän toimintamahdollisuuksia. Liikkumisen lisääminen parantaa myös koettua elämänlaatua.

 
Oman painon ja kehonkoostumuksen seurantaan ohjeita löytyy täältä
 
Lisää kroonisista sairauksista voi lukea täältä