Harjoitteet senioreille – Verenpaine

Harjoitteet senioreille – Verenpaine

Kohonneen verenpaineen hoitoon oikeanlainen lääkitys on ruokavalion ja liikunnan ohella tärkein yksittäinen asia. Elämäntavoilla, kuten juuri ruokavaliolla ja liikunnalla sekä rentoutumisella voidaan kuitenkin tukea lääkityksen vaikutuksia ja kohentaa elämänlaatua.
Liikunnassa päivittäinen liikunta on avainasemassa. Luonnossa liikkuminen ja oleskelu tukee myös hyvinvointia ja auttaa laskemaan verenpainetta. Myös luonnossa liikkumista ja oleskelua suositellaan tehtäväksi päivittäin tai mahdollisimman usein.

Alle on kerätty Meijän polun Vuosikellon haasteita, jotka voivat auttaa sinua hallitsemaan ja laskemaan verenpainetta.


Suomi on täynnä luonnon vesistöjä. Näiden äärelle lähdetäänkin Vesistöhaasteessa hakeutumaan useamman kerran viikossa.
Paitsi liikkuminen vesistöjen äärelle, myös siellä oleskelu tuo terveyshyötyjä ja hyvinvointia. Samalla pääset nauttimaan upean luontomme tarjonnasta.

Saunahaasteessa lähdemme kohentamaan verenkierron tilaa saunomalla hiukan useammin kolmen kuukauden ajan. Tavoitteeksi on otettu kolme saunomiskertaa viikossa. Saunahaaste on erinomainen haaste syyspimeille ja talven kylmille kuukausille.

Metsähaaste vastaa yllä olevaa Vesistöhaastetta, mutta liikkumisen ja oleilun ympäristöksi on valittu lähimetsät. Metsissä liikkuminen on myös havaittu laskevan verenpainetta ja laskevan stressiä. Samalla metsäpoluilla liikkuminen harjoittaa tehokkaasti tasapainoa.